Florida solskensstaten.
Välkommen till Floridasidan! Skriv gärna till info@floridasidan.se och fråga om Ni inte hittar det Ni söker.
Gillar Du sidan ge oss ett plus hos Google, "Gilla"  eller dela med dina vänner på Facebook! Vi har även Instagram.

eXTReMe Tracker
Instagram
Välj ämne i menyn ovan, en bra ide är att börja med att läsa om visum och annat viktigt.
Vill Du se En kortfattad beskrivning av vad Du hittar på de olika sidorna, finns det här.

Hyrbil Buss Taxi.. att ta sig runt i Florida:

Att ta sig runt.     Genvägar på sidan. Hyrbil: Försäkringar: Körkort: Trafik: Vägnätet: GPS: Vägavgifter: Parkering: Bensinpris: AvståndBuss_tåg: Taxi:

Florida som det mesta av USA upplevs bäst med bil  Hyrbil?  Miami Beach Florida.

 

Hyrbil:

Ska Ni åka runt till olika platser i Florida? då är bilen nästan ett måste. Enda gången man egentligen inte behöver bil är om man bor i South Beach eller Key West och inte tänkt göra så mycket turer därifrån, i SoBe är det lättast att gå, ta taxi eller buss för att ta sig runt då parkeringen av bilen kan vara ett problem på platser som Ocean Drive o.s.v. det finns gott om P-hus så ställ bilen där använd fötterna istället  ;-)

Ni hinner med så mycket mer med bil än om ni ska åka buss mm. Det är också relativt billigt att hyra bil i Florida. Kontrollera resebyråns alternativ och jämför med att själv boka hyrbilen direkt antingen genom en bokningssida eller uthyrningsföretagen.  Bensinen är billig, genomsnittspris ca 5:-/liter (December 2014).   Hitta hyrbil och mer information här!

Lite att Tänka på vid hyra av bil! :

Innan Du bokar: Jämför inte bara priset utan även vad som ingår och villkoren för hyran, detta kan göra stor skillnad och kan variera en del. Villkoren kan också variera om Du betalar i förskott eller väljer att betala på plats. Se också upp om Du ska hämta och lämna bilen på olika ställen, det tas ofta ut en avgift för envägshyra, denna kan också vara olika stor och ofta är den inte inräknad i priset utan ska betalas på plats.

Fundera på vad Du behöver/vill ha, både vad gäller bil och olika tillägg (onödigt att betala för sådant man inte behöver). Boka hos någon Du känner till sedan tidigare som har gott rykte (om det finns). Bokar Du direkt hos en uthyrare som Avis,, o.s.v. så fundera på att först bli medlem i deras kundklubbar det ger stora fördelar och gör hela processen smidigare, man slipper ofta köa vid hämtning mm. Titta också efter eventuella rabatter Du kan ha genom olika föreningar, kreditkort, kundklubbar o.s.v.

Innan Du går till uthyraren: Ha helt klart för dig vad Du betalt och för vad, vad som ingår i form av bilstorlek, försäkringar, självrisksreducering, extra förare en tank bensin o.s.v. innan Du åker till uthyraren, läs allt Du fått från uthyraren/agenten noga!

Hos uthyraren: Titta noga efter minsta lilla summa som står angivet och ifrågasättt om det är något som är oklart, innan underskrift (ge dig inte förän Du fått en förklaring Du förstår och accepterar), gå inte med på någonting som extra tillägg, uppgraderingar eller annat utan att vara helt säker på vad det kommer kosta i slutändan och läs själv, det de säger kan man inte lita på, säger de t.ex. att det bara kostar $50 extra så kan man nästan vara säker på att det gäller per dag inte hela hyran, skatt tillkommer på beloppet o.s.v. Se också efter så att det Du betalt för finns med i kontraktet.
Kolla också bilen efter skador, få eventuella sådana införda i dokumenten innan Du kör ifrån uthyraren, fotografera bilen ut och invändigt både innan Du lämnar uthyraren och precis innan återlämnandet, Detta behövs inte om du inte har självrisk vilket blivit det vanliga vid hyror i Florida. Glöm inte t.ex. däcken, tripmätaren och bränslemätaren. Bilen ska oftast hämtas full och lämnas full på bränsle, är den då inte fulltankad vid hämtningen är det Du som får betala bränslet som saknas.

Det förekommer alltså en hel del trick för att "lura" av kunden pengar, se upp med om de frågar om uppgradering, var säker på att den inte kostar något innan Du tackar ja (om du inte vill betala för uppgradering). De vill gärna sälja på dig saker som försäkringar, GPS o.s.v.  Läs lite om hur det kan gå till här Varning!

Passa på att fråga t.ex. hur det fungerar med SunPass med hyrbilen, detta upplyser de inte alltid om och tänker man inte på det kan det innebära en extra kostnad. se längre ner på sidan om detta.

När man väl skrivit under har man som sagt i regel mycket svårt att få rättelse. Se också upp med kostnader för bränsle, man kan ibland välja att köpa en tank bensin genom uthyraren, man ska då lämna bilen tom, det bränsle som man lämnar kvar får man ingenting tillbaka för, enklare är det att som normalt lämna bilen fulltankad. Ska man köpa bränsle bör man kontrollera priset, det kan vara betydligt högre än på en vanlig mack.

Lämna tillbaka bilen: Gå igenom bilen och se till så inget är kvarglömt, städa ur skräp och borsta av smuts så gott det går, annars kan man bli debiterad en extra rengöringsavgift :-(  Kom ihåg att tanka bilen så nära återlämningsstationen som möjligt, använd kort så tankningen framgår av kontoutdrag sen och spara kvittot ifall det blir en tvist (vissa uthyrare vill att man lämnar kvittot på senaste tankningen i bilen, fota då kvittot om du inte får dubblett på macken), ta foto av bränslemätaren och tripmätaren. Fota åter bilen in och utvändigt (om du inte har 0:- självrisk). Kolla runt i bilen en sista gång så inget är glömt (missa inte din Sunpass i framrutan). Få ett kvitto på återlämningen där det framgår att den är återlämnad med rätt mängd bränsle o.s.v.

Efter hyran: Det slutar inte alltid när man lämnat bilen, ofta har man som sagt numera Sunpass (eller motsvarande) i bilarna, använder man denna så kommer dessa pengar att dras på en kort en tid efter att man kommit hem. Har man otur kan man också ha råkat göra någon trafikfförseelse (vanligt är t.ex. rödljuskörning, speciellt i samband med högersväng (se längre ner på sidan)) som registrerats av trafikövervakningskamera, dessa böter kan man få en räkning på (samt att pengarna dras från kortet så klart) flera månader efter avslutad hyra.

Se också mina priskontroller på hyrbilar här Tester.

Försäkringar:

CDW (Collision Damage Waiver) är som helförsäkring på hyrbilen det kan också finnas ett utökat skydd, man har i normalfallet en självrisk på denna. Sen kan det finnas självriskeliminering eller självrisksreducering (fortfarande viss självrisk kvar) att köpa till och ibland ingår det i priset. Man kan också skaffa självriskelliminering på annat sätt, ett försäkringsbolag eller t.ex. ett kreditkort man har. Det är inte vanligt men vissa kreditkort har detta som förmån (t.ex. Santander Banks Mitt Kort Plus), hos andra kan man köpa till det som ett tillägg (t.ex. Norwegian Bank).

LDW (Loss Damage Waiver) är som CDW fast med ytterligare tillägg för skydd mot stöld, skadegörelse och andra skador som man kanske vill ha, här med ert vanliga försäkringsbolag vad din vanliga försäkring täcker. CDW och LDW anges av vissa uthyrare som samma sak men vad jag kan se så innehåller alltså LDW mer Skydd än CDW. Olika uthyrare inkluderar antingen CDW eller LDW, man har inte båda samtidigt.

Någon av dessa två CDW/LDW ska man alltså ha, så kolla att det står med vid bokning och i kontraktet när Ni hämtar bilen. En del förmedlare/resebyråer erbjuder alltså egen självriskeliminering , om man får betala en självrisk ska man då begära ersättning när man kommer hem. Ingår självrisksellimineringen i hyran när man hyr direkt av uthyrningsföretagen så behöver man inte ligga ute med pengar utan man slipper helt enkelt betala den del som täcks (vid eliminering, är det 0 i självrisk). Självriskselliminering går också som sagt att köpa från fristående bolag och i vissa kreditkort/reseförsäkringar ingår det också, vilket är värt att titta på då detta kan vara ett av de dyrare momenten i en bilhyra. En liten brasklapp dock, när man som svensk tittar på priserna så går det sällan att välja bort försäkringarna men om det går ser man ofta att priset med och utan bara skiljer några hundra kronor medan det om man anger att man är amerikan kan röra sig om halva hyresbeloppet, vet inte riktigt hur det hänger ihop men lite konstigt är det ;)

SLI, LIS. Hyr man hemifrån ingår i regel också ett utökat skydd till trafikförsäkringen som täcker skadeståndskrav, vanligtvis upp till en miljon Dollar. "LIS" eller "SLI" (kallas den oftast), hyr man på plats är det i regel ett tillägg men denna ska man också ha.

Det är egentligen ingen försäkring utan det man köper är ett skydd hos uthyraren, de tar över ansvaret för kostnaderna.

Resten är för de flesta onödiga. De kan behövas för en amerikan men oftast inte för en svensk som har hemförsäkring och eventuell reseförsäkring.

Det är lite lurigt, för försäkringarna heter olika hos olika uthyrare antagligen för att man ska ha svårt att jämföra. Trafikförsäkring ingår i regel  alltid i hyran när man hyr som svensk (därför ska man ange att man bor i sverige när man bokar, amerikaner har i regel en egen trafikförsäkring som då gäller för hyrbilen) den gäller för skador på andra fordon och personer. Det finns en uppsjö med olika försäkringar och man får ju själv avgöra vad man behöver.

PEP är försäkring för lösöre i fordonet, ska du ha dina tillhörigheter liggande i bilen kanske den kan vara värd att fundera på, den täcker i regel inte värdesaker, stöldbegärliga saker som lämnats. Detta skydd kan finnas i hemförsäkring eller reseförsäkring så kolla upp det innan du bestämmer dig. Jag rekommenderar starkt att man undviker att lämna någonting i bilen så långt det går.

Tänk på att alla som åker i hyrbilen ska vara försökrade, normalt sett är familjemedlemmar täckta av samma försäkring men tar Du med annat sällskap eller kanske låter någon åka med i bilen bara (t.ex. tänker ta upp liftare, vilket inte jag skulle rekommendera) så se till att de har försäkringar eller teckna försäkring som täcker detta brukar kallas PAI, annars kan Du bli ersättningsskyldig för dem om Du orsakar skada på dem (trafikolycka).

Ska Du resa längre än 45 dagar (försäkringar som reseförsäkringar genom hemförsäkring kort mm. gäller i regel upp till 45 dagars resor men det varierar), om du är osäker på vad du har för försäkring eller vad din försäkring innebär så ring ditt försäkringsbolag och fråga vad de rekommenderar.

Händer någonting om så bara en mindre skada på bilen så se alltid till att få en polisrapport så Du kan visa att det är en olycka som anmälts, annars kan Du bli skylldig att betala för skadan, Ett bra tips är som sagt att alltid fotografera bilen ut och invändigt vid uthämtning och återlämning ifall uthyraren skulle försöka beskylla dig för att ha skadat hyrbilen eller liknande.

Norwegian Banks kreditkort  (avgiftsfritt) erbjuder möjligheten att köpa till självriskselliminering på hyrbilar för en låg årlig avgift, riktigt bra deal!

Internationellt Körkort: (Ny information 2013!)

Det krävs inte så kallat "Internationellt Körkort" (som är en översättning av det riktiga körkortet, inget egentligt körkort) i USA om ens körkort är utfärdat på ett språk med latinska alfabetet, (t.ex. svenska).

Staten Florida antog en lag som skulle göra att det krävs internationellt körkort för att köra bil i delstaten. Denna skulle börja gälla 1 Januari 2013.

Det blev genast protester mot lagen. Det påstås t.ex. att denna lag strider mot Genevekonventionen. Man har också backat och skjutit upp beslutet på framtiden, förhoppningsvis blir den aldrig verklighet.

Det senaste är att vid mötet i Tallahasse den 1 April 2013 avskaffades lagen och den ses som ett misstag, förhoppningsvis kommer liknande idéer inte föras på tal i framtiden :-)

Tills vidare ser vi alltså ingen anledning att man ska behöva skaffa ett internationellt körkort vid resa till någon delstat i USA. Vi försöker hålla ett öga på utvecklingen.
Som tidigare gäller att om man har otur och får med polisen att göra och just den polisen inte känner igen ett europeiskt körkort (vilket bör vara sällsynt i en delstat med så mycket turister) så kan en körkortskontroll ta längre tid än om man har ett internationellt körkort. Dock finns ju även risken att en polis som inte känner till körkort överlag inte heller vet vad ett internationellt körkort är.

Då är risken betydligt större att det tar tid om man inte bemöter polisen på ett respektfullt och artigt sätt, börjar man tjafsa är risken att de surnar till, som vanligt hellre ett "Yes Sir/Mam/officer" för mycket än för lite ;-)

Motormännen förespråkar internationellt körkort men de är ju samtidigt de som tjänar pengar på att utfärda dem, de påstår t.o.m. att det finns "inofficiella krav" i vissa delstater vilket jag inte hittat några som helst stöd för. Kostnaden är förvisso inte gigantisk och man gör som man vill, om man tycker att det känns säkrare på något vis så kan man klart skaffa ett.

Motormännen:

Det kan löna sig att bli medlem i Motormännen, man får del av många av systerorganisationernas (som AAA i USA) erbjudanden och 10% på Reeboks Outlets satt också fint på vår senaste resa!  Vill man ha ett internationellt körkort så får man även det billigare som medlem. även om man bara ska göra en resa till USA så kan ett medlemskap betala sig direkt.

Trafik:

Att köra bil i Florida är lite annorlunda mot i Sverige. De enorma motorvägarna med ibland sex filer i varje riktning och trafikplatser i flera våningar kan verka skrämmande för en ovan svensk bilist.

Regel nummer ett "ta det lugnt" så ordnar det sig alltid. Tänk på att man blir omkörd (och själv kör om) på både höger och vänster sida. Håll koll på trafiken både framför och bakom dig. Få inte panik om en stor långtradare eller en ung blondin i en ny Corvette snabbt närmar sig bakifrån, kryssandes mellan filerna ;-)

Man använder flitigt farthållare och man bryr sig knappast om bakomvarande trafik, ligger man på en landsväg och framförvarande bilist blockerar genom att ligga i omkörning i 5 minuter är det bara att vänta, de bryr sig sällan om ifall någon bakom kör fortare och bemödar sig inte att komma undan ;-)

A och O är att ALLTID planera färdvägen noga INNAN man ger sig av. Ta med alla nödvändiga kartor (en bra karta kostar ca $ 5) även om du kör på GPS är karta bra för planneringen. Gör en enkel skiss över färdvägen med anteckningar om vilka vägar ni ska köra, avfarternas nummer och i vilket väderstreck Ni ska köra när ni kommer på nästa väg. är någon i sällskapet bra på kartor så låt denne alltid sitta fram och hjälpa föraren. GPS underlättar men man bör ändå ha lite koll på vart man ska och vilken väg man vill åka. Har man tillgång till dator, surfplatta eller smartphone så kan man underlätta med något kartprogram eller online karta som Google Maps om man har Internetåtkomst som automatiskt ger förslag på bästa rutt, har man GPS så använder man ju med fördel den vid planeringen och lägger in rutten med planerade stopp. Det händer inte sällan att en GPS säger ifrån för sent, den kanske inte känner till vägarbeten eller tillfälliga ändringar av filer, då är det bra att ha koll på var man är.

Ibland kör man i en fil när man plötsligt upptäcker att man borde vara 5 filer längre till vänster, i en korsning kan man upptäcka utan förvarning att ens körfält inte får köra rakt fram, man kör av på fel avfart bara för att upptäcka att det inte finns någon påfart (bara att försöka följa den större vägen vid sidan om till nästa trafikplats) Det bästa sättet (om man inte är säker på var man är) är att helt enkelt försöka vända och köra tillbaka tills man stöter på en väg man känner igen. Systemet med numrerade vägar (se nedan) uppskattas speciellt när man kommit fel, likaså en GPS, vem har inte hört "rutten räknas om" "gör en u-sväng" till leda ;-)

Obs! Det är inte helt ofarligt att stanna och be om hjälp i vissa områden.

En annan sak som känns lite konstig i början är att man (om inte annat anges med skyltar som lyder "No Turn On Red" eller No Right Turn On RED) får lov att köra mot rött ljus vid högersväng under iakttagande av stor försiktighet och stopplikt. Skyltas ofta med "Turn right on red........" Detta underlättar mycket i trafiken. En hemsida med trafikskyltar, signaler och vägmarkeringar. Observera! Man måste stanna i detta läget även om vägen är fri annars är risken för böter stor, stå still några sekunder innan Du kör vidare precis som Du gör vid stopplikt! Man använder "Redlight Cameras" i allt större omfattning i Florida, vilket är mycket omtvistat, dessa registrerar även att Du kör mot rött om Du inte stannar fullständigt innan stopplinjen när Du gör en högersväng mot rött, $158 i böter kan bli resultatet (plus en avgift från hyrbilsfirman). Det märkliga är att man sällan ser några amerikaner som själv stannar vid högersväng, tror inte ens de är medvetna om denna regel i många fall eller så vet de exakt var man måste stanna p.g.a. kameror.

Tänk på att följa trafikreglerna och parkeringsreglerna noga! Det har som sagt införts trafikövervakningskameror på sina håll, dessa är inte alls lika toleranta som en polis kan vara, det är obönhörligen böter t.ex vid körning mot rött eller om man inte stannar helt vid högersväng mot rött.

När det gäller parkering, titta alltid noga efter vad som gäller, läs på skylltar och P-mätare hur länge man får parkera om man får parkera alls P-vakterna är väldigt snabba och de är många! Var mycket uppmärksam (de kan vara svåra att få syn på) på skyltar med texten "Tow Away Zone", No Parking Anytime" och liknande, stanna aldrig där! Det är lite av en affärside att bogsera bort bilar. Skulle Du råka ut för detta så ring numret som finns på skylten och ta en taxi dit för att återfå bilen, kostar minst $200 och de tar endast kontant betalning.

En sak som är annorlunda är att man på skolbussarna har stoppskyltar och blinkande lampor som visar att man håller på att lasta eller lasta av bussen. Det är strängt förbjudet att passera bussen när skyltarna är ute eller lamporna blinkar, även på mötande vägbana närmst bussen. Att man ska lämna utrymme och hålla undan om det står bilar som stannat på vägrenen eller i vägkanten är ju en självklarhet, i Florida är det dessutom lag på det.

I allmänhet visar bilisterna stor hänsyn. Om man ger tecken släpper de i regel villigt fram en,  Du måste vara beredd på att andra utgår från att Du gör likadant, bli inte förvånad om de byter fil precis framför dig och utgår från att Du släpper in dem. Står man och ska köra ut från en mindre väg eller parkering saktar folk ofta in eller lägger sig till vänster och släpper ut en.

Skulle du av någon anledning bli stoppad av polisen, de lägger sig då bakom och blinkar, eventuellt signalerar med ljud om du inte uppmärksammar dem, så stanna på första säkra ställe (i reglel vägkanten), fortsätt inte köra. Sitt sen kvar i bilen och rulla ner rutan och gör bara som de säger. I regel är de trevliga och har visst överseende med turister men man ska vara artig och inte säga emot så kommer man nog lindrigast undan ;-)

Vägnätet:

På de flesta platser är vägar och gator numrerade. en gata i nord sydlig och en i västlig ostlig riktning utgår utgångspunkt (t.ex. i Miami Flaggler st. och Miami Avenue ) som ett kors adressen till punkten på kartan kan t.ex. vara NW 217 1st Street.  NW = nordväst om utgångsgatorna (0). 2 =  kvarteret efter andra gatan (från utgångsgatan). 17 = numret i kvarteret. 1st = på första gatan (street)(också räknat från utgångsgatan (0)).  Ett mycket bra system när man lärt sig det. på vissa platser använder man inte numreringen på gatuskyltar t.ex. Coconut Grove i Miami och då märker man att man saknar det. Avenue's går i nord sydlig riktning Street's i ost västlig.

gatusystem Miami

De större vägarna är också numrerade (ungefär som i Sverige).  US1 USA's längsta väg som går längs ostkusten ända ner till Key West.  A1A är vägen närmst kusten på östra sidan, går genom Miami Beach, Ft. Lauderdale, Palm Beach, Daytona Beach ända upp till Floridas Nordgräns, kör bara denna väg om ni har mycket gott om tid på väg till Kennedy Space eller Orlando. Florida Turnpike är en privat mycket fin betalväg som går från Homestead söder om Miami till Wildwood norr om Orlando. "I 75" Interstate Highway 75 (Interstate = väg som går mellan olika stater i USA) går från Miami nordväst till Naples, Ft. Myers, Sarasota, Tampa och vidare norrut. Hwy. 4 går väst ostlig riktning från Tampa över Orlando till Daytona Beach. Lägg märke till att jämna vägnummer går V - Ö ojämna N - S (i stort sett, vägarna går ju inte helt rakt).  Se också Karta

Motormännen har bra information om att köra i USA. Blir man medlem så kan man dessutom  få rabatter på olika saker som inträden, hotell restauranger mm. under resan.

GPS:

GPS är ett mycket bra hjälpmedel! Hyr med hyrbilen, ta med hemifrån om Du har eller kan få tag i USA-kartor, eller köp en gps på plats det blir såkert billigare än att hyra av biluthyraren. Denna kan Du ju sälja till någon annan som ska dit sen om Du inte har nytta av den efter resan. Lita inte 100% på apparaten utan ha fortfarande en riktig karta som stöd för planering och körning. Nu kan man även hyra en GPS hemma, se nedan.

Har man en smartphone med tillräckligt stor skärm så är en GPS-app i den en bra ersättning till "riktig" GPS, Vi har några tips på navigeringsappar på Appsidan. Google maps är en app som oftast finns redan iallafall i Androidtelefoner, denna fungerar riktigt bra.

Logo_234x60 TomTom GO 6100 - Navigeringsenhet i världsklass

Hyra GPS i Sverige:

Det har dykt upp en ny tjänst som kan vara intressant. De hyr ut en Garmin GPS med USA-kartor för 200:- i veckan, såkert billigare än hos biluthyrarna och kan vara ett alternativ om man vill slippa besväret att köpa en GPS på plats, man hinner ju också bekanta sig med apparaten innan resan och slipper lägga tid på att leta efter och köpa på plats. Se mer på deras hemsida HyrGPS.se

En karta är oumbärlig i många lägen här är några bra att ha med på resan eller vid planeringen:

Florida, FlexiMap. Fleximap Florida

Orlando Area, Florida pocket map.

Tampa and St. Petersburg, FlexiMap.

Sarasota, Florida pocket map.

Miami, FlexiMap.

Key West, Fl Sity Slicker.

Key West and The Keys, CityMap,

Fort Lauderdale CityMap.

Vägavgifter:

I USA finansieras vägarna delvis av vägavgifter. På vissa vägar och broar finns följdaktligen s.k. "Toll Plazas", här ska man betala en vägavgift vanligtvis 25c till $3. Antingen kastar man jämna pengar i en maskin eller betalar till en vakt, numera kan man inte alltid betala kontant vilket ställer till det en del (se nästa stycke). En bra vana är att alltid se till att ha gott om Quarters i bilen så man kan passera tullstationerna snabbt och smidigt. Skulle man komma till en obemannad station och inte ha pengar får man köra ändå men efter upprepade förseelser kan de skicka ett brev om det, detta kommer då till hyrbilsfirman som sen får ta ställning till vad de ska göra. Detta har jag dock aldrig hört har hänt så den det är inget att oroa sig över.

Man har också infört ett (egentligen finns även några mindre system på enskilda platser men dessa blir färre och färre) elektroniskt system för betalning av vägtullarna "SunPass". Man kan köpa denna tjänst när man hyr bil (man betalar då en avgift till biluthyraren plus att vägavgiften (inte rabbaterad) dras från ens kreditkort alternativt en fast avgift där alla tullar ingår, beroende på uthyrare (se jämförelse i tabell längre ner))  https://www.sunpass.com/rentalcar . Man kan även köpa en egen Sunpass i många vanliga affärer som Publix, CVS o.s.v. (lista över återfårsäljare), detta blir i regel något billigare eller samma pris (beroende på vem man hyr av) än att köpa tjänsten genom biluthyraren och man får då rabatt på vägtullarna. Man registrerar sin SunPass online (eller via telefon) och anger ett kreditkort där avgifterna sedan dras. Här är en bruksanvisning som förklarar hur det fungerar.

Även om man har Sunpass eller motsvarande så finns det några ställen främst broar där man måste betala kontant. Det finns också vägar där man inte kan betala kontant utan måste ha en elektronisk lösning för betalning, främst Floridas Turnpikes södra del och en av vägarna från Miamis flygplats (Dolphin Expressway) men det kommer bli fler och fler ställen framöver enligt planerna.

Se upp så Du inte kör i en fil för elektronisk betalning om Du inte har SunPass, då registreras istället passeringen på registreringsskylten som om Du köpt tjänsten av uthyraren och räkningen går till biluthyraren som troligtvis kommer debitera en extra avgift för besväret. Ibland finns tjänsten alltid med hyrbilarna och aktiveras vid första passering av en vägtull, detta varierar alltså mellan uthyrarna, har man däremot köpt SunPass själv så registreras inte passeringen till uthyraren. Man ska också registrera hyrbilens registreringsnummer på SunPass hemsida för att undvika att detta nummer registreras av misstag glöm bara inte att avregistrera det igen så Du inte för betala för andra som hyr bilen efter dig! Man har numera färbättrat registreringen så att man kan välja att det gäller en hyrbil och man kan sätta ett "slutdatum" så man inte ska just riskera att glömma avregistrera bilen.

Glöm inte ta av SunPass ur bilen (ettikett på rutan eller dosa) vid återlämnandet och att avregistrera bilen från SunPass-kontot, använd funktionen för hyrbil på kontot, då kan man lägga in datum då bilen ska vara registrerad från början!

En jämförelse mellan Sunpass hos olika biluthyrare eller köpa själv:  Observera, kolla alltid villkor och priser med uthyrarna då sådant kan ändras ganska ofta!

Uthyrare: Pris per dag: Pris per period: Regler: Kommentarer:
Hertz , Firefly $ 4.95 plus tullavgifter Max. $24,75 plus tullavgifter per 30 dagar Behöver inte beställas, när man börjar använda så accepteras avgifterna. Man betalar för hela hyresperioden oavsett hur mycket man använder tjänsten. Bra med automatiskt accepterande då man inte riskerar straffavgifter om man "råkar" köra på avgiftsbelagd väg. Dyrast av uthyrarna som har lösningen med fast avgift plus tullavgifter.
Dollar, $10.49 inkl alla tullavgifter* Max. $ 52,49 per vecka. Måste bestämmas om man vill ha tjänsten vid hämtning av bilen, går inte ha en del av hyrestiden. använder man tjänsten utan att ha beställt den kostar det $15 i extra avgift per tullpassering, max. $105 per hyresperiod. Dyr lösning, hyr man mer än en dag bör man titta på alternativet med egen Sunpass.
Fox Rent A Car $8.99 inkl alla tullavgifter* 134.85 per 15 dagar. Måste bestämmas om man vill ha tjänsten vid hämtning av bilen, går inte ha en del av hyrestiden. använder man tjänsten utan att ha beställt den kostar det $15 i extra avgift per tullpassering, max. $90 per hyresperiod. Man kan köpa tjänsten vid återlämnandet innan kontraktet är "stängt". Dyraste lösningen tillsammans med Sixt, hyr man mer än 2 dagar bör man titta på alternativet med egen Sunpass.

Avis, Budget $3.95 plus tullavgifter Max $19.75 plus tullavgifter per 30 dagar Behöver inte beställas, när man börjar använda så accepteras avgifterna. Man betalar för hela hyresperioden oavsett hur mycket man använder tjänsten. Bra med automatiskt accepterande då man inte riskerar straffavgifter om man "råkar" köra på avgiftsbelagd väg. Dosorna i bilen går att (stänga av) om man inte vill riskera att aktivera den.
Payless $2.95 plus tullavgifter Max. 14.75 plus tullavgifter per 30 dagar Behöver inte beställas, när man börjar använda så accepteras avgifterna. Man betalar för hela hyresperioden oavsett hur mycket man använder tjänsten. Bra med automatiskt accepterande då man inte riskerar straffavgifter om man "råkar" köra på avgiftsbelagd väg. Billigast av dessa uthyrare för den normale turisten som reser en enstaka gång till Florida, förutom egen Sunpass-etikett.
National, Alamo, Enterprise $3.95 (24 timmarsintervall) plus tullavgifter $19.75 plus tullavgifter Behöver inte beställas, när man börjar använda så accepteras avgifterna. Man betalar för hela hyresperioden oavsett hur mycket man använder tjänsten. Bra med automatiskt accepterande då man inte riskerar straffavgifter om man "råkar" köra på avgiftsbelagd väg.
$7.99 inkl. alla tullavgifter*   Måste bestämmas om man vill ha tjänsten vid hämtning av bilen, går inte ha en del av hyrestiden. använder man tjänsten utan att ha beställt den kostar det $5 i extra avgift per tullpassering. Denna lösning är billigast om man hyr mycket kort tid, 1-2 dagar eller 3 dagar om man kör mycket. Vid längre hyror än så blir det annars dyrt och man bör överväga en egen Sunpass. Det kan eventuellt också vara vettigt om man kör extremt mycket betalvägar i princip dagligen under semestern.
Ingen maxgräns om man använder tjänsten utan att ha bokat den, $5 per tullstation kan bli hur dyrt som helst då tullstationerna ibland kan vara många på en kort vägsträcka.
Egen Sunpass: Endast tullavgifer dessutom rabatterade. $4** eller $25.** Etikett eller dosa köpes i handeln, registrering på hemsida, app.
Se mer info ovan Länk.
Lite mer jobb, men billigast. Dosan kan återanvändas och är bästa valet för den som reser till Florida mer än en gång.

* De som ingår i sunpass-systemet, det kan förekomma t.ex enstaka broar där man för betala ändå. Dessa ingår inte i någon lösning och måste alltid betalas kontant.

** Priset för etikett får räknas per hyra, de ska gå att flytta men inte lätt, dosan är en engångskostnad och den kan återanvåndas mer än en gång.

Köpa själv fungerar bra men egentligen är detta enbart för boende i USA & Kanada.
Man köper en SunPass för $4,99 (klisterlapp) eller $25 (dosa). Man ska sen registrera sig och lämna ett kortnummer. Man måste ladda på pengar på kortet i förväg eller välja automatisk laddning (att det alltid ska fyllas på upp till ett visst belopp från ens kreditkort), man kan även fylla på kontant i butiker. Man för med denna lösning rabatt på tullarna. Nackdelen är alltså att man måste köpa ett SunPass och att pengar måste fyllas på, överblivna pengar för man däremot tillbaka på begäran.

Här finns Sunpass egna info om biluthyrarna https://www.sunpass.com/rentalcar                                           (Skatter tillkommer på priserna)

Nu har vi provat SunPass eller E-Tolls som det heter hos Avis, vi har också köpt en SunPass-dosa, läs mer här: Tester.

Sunpass App: Man har nu släppt en app där man kan registrera sin Sunpass, fylla på pengar o.s.v.

Se nedan för speciella omständigheter med Floridas Turnpike m.fl!

Floridas Turnpike är privat väg och är lite dyrare (över tio dollar från Ft. Lauderdale till Kissimmee). http://www.floridasturnpike.com/ Observera! Man har tagit bort möjligheten att betala med kontanter på turnpiken från exit 47 (en bit norr om Miami flygplats) och söderut, man får antingen välja andra vägar t.ex. I95 US1 eller skaffa SunPass (eller annan lösning för elektronisk betalning (se ovan).

För att se aktuell status över betalvägar och vilka som inte har kontantbetalning behövs en förteckning som uppdateras hyfsat bra, den jag hittat som är bra är https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_roads_in_Florida

Parkering:

Vid Hotellen finns ofta gratis parkeringar dock oftast inte i de mest centrala delarna. I t.ex. Miami Beach kan man oftast utnyttja hotellets parkeringsservice "Vallet parking" eller "self park" (själv parkera bilen på av hotellet anvisad plats) det första är i regel dyrare, från ca. $ 30/ dag + 1-2 dollar i dricks till personalen vid varje hämtning. Self park kostar ca. $25-50. Parkering i Miami Beach har blivit ganska dyrt (tillgång och efterfrågan) $30 för en natt på hotellen (self park) är som sagt inget ovanligt! Billigast blir det att parkera på gatorna, Det är gratis 00.00 till 10.00. (varierar lite beroende på adress) men det är besvärligt att passa automaten, särskillt ska man ut tidigt på morgonen och sen fylla på flera gånger under dagen, alltså inget praktiskt alternativ.

Det finns även några parkeringshus i Miami Beach (ganska många faktiskt). T.ex. på 17:de gatan kostar det max 20 dollar/dygn eller $2 i timmen (Jan 2017). Det finns även en hel del andra parkeringsplatser både kommunala och privata. Även vid restauranger erbjuds ofta Vallet parking. Speciellt i Miami Beach kan det vara svårt att hitta parkeringsplats nära hotell och restauranger. här är en bra lista över parkeringsplatser inkl. P-hus i South Beach http://lincolnroadmall.com/where-to-park/   Miami Beach stads Parkeringar & P-hus, här finns info och längst ner en pdf med tider och priser.

Billigaste P-huset i South Beach är vad jag vet på 16e gatan vid Collins Ave. men ett spartips om man inte använder bilen hela tiden när man bor i området är att parkera i P-huset på 42a gatan och sen ta en promenad eller buss/gratis trolley (som passerar strax utanför) därifrån/dit.

Vid varuhus och större affärer finns i allmänhet väl tilltagna parkeringsplatser (och parkeringsrutor, Tänk på alla äldre amerikanska damer och herrar som ska manövrera in sina slagskeppsliknande Cadilac's i p-rutorna).

Vid attraktioner som Disney World (och även köpcentran som Sawgrass Mill's m.fl) är parkeringarna/parkeringshusen enorma. glöm inte att skriva upp namn, färg, djur ;-) och eller nummer på parkeringen Ni stannar på. På kvällen när parken stänger flyter trafiken förvånansvårt bra, man undrar nästan var alla tusentals människor tar vägen.

När det gäller parkering, titta alltid noga efter vad som gäller läs på skylltar och P-mätare hur länge man får parkera om man får parkera alls P-vakterna är väldigt snabba och de är många! Var mycket uppmärksam (de kan vara svåra att få syn på) på skyltar med texten Tow Away Zone, stanna aldrig där! Det är lite av en affärside att bogsera bort bilar. Skulle Du råka ut för detta så ring numret som finns på skylten och ta en taxi dit för att återfå bilen, kostar minst $200.

Bensinpris: (160120 ca. 4:- litern)

1 gallon är 3,785 liter. Vi betalade i Mars 2008 i genomsnitt ca: $3,40/gallon (1992 $1,25 och 2006 $2,60) idag den 20 Januari 2016 har priset åter fallit och ligger på som lägst $1.64/gallon (ca. 3,70 kr/l). Bensinpriset anges i regel med fyra decimaler t.ex. $3.3499 (antagligen för att se billigare ut) Vid kurs 8,55:-/$ blev priset alltså 1.64 x 8,55 / 3,785 = 3,70/L.  (avrundade siffror)

(Kolla aktuella bensinpriser i Florida här: Gas Prices)

Att lyssna på radion i bilen är en upplevelse i sig med det stora och annorlunda utbudet av kanaler. här är en lista på radiokanaler i Florida!

 
Avstånd mellan stöder i USA:

från Stad
Instruktioner:
Välj städer och tryck nedan:.


Miles Kilometer

Till Stad

Java Script ourtesy of Cut-N-Paste Java Script ISN Toolbo

Avstånd Ungefärliga avstånd mellan olika orter:

Key West - Miami  155 miles

Miami - Ft. Lauderdale  22 miles

Miami - Orlando  228 miles

Miami - Tampa  245 miles

Orlando - Tampa  85 miles

Orlando - Jacksonville  134 miles

Orlando - Tallahassee  242 miles

Orlando - Pensacola  428 miles

Key West - Pensacola  792 miles

Se också Karta

Konvertera mellan olika längdmått: T.ex. Miles och Kilometer:

från:
Till:
Resultat:
length conversion factors provided by unitconversion.org

 

Buss tåg:

Buss och tåg är ganska begränsande att använda. I t.ex. Miami är trafiken ganska väl fungerande med bussar och tåg. försök alltid ha jämna pengar !!! annars blir de redan inte särskilt serviceinriktade förarna ännu mindre serviceinriktade. Metromover (en slags helautomatisk spårvagn utan förare som går på ett spår på pelare i centrala Miami) bör provas även om man har bil, en trevlig utflykt som numera är helt gratis!  Tågen har jag ingen erfarenhet av men de fungerar säkert bra som det mesta i USA, det går tåg mellan de flesta större orter.

Vill Du se om orten Du ska till går att nå via tåg finns här en karta över järnvägssystemet i Florida. http://www.dot.state.fl.us/rail/Publications/Maps/FloridaRailMap2006.JPG

Just nu byggs en privat järnväg som ska gå mellan Miami och Orlando via Ft. Lauderdale och West Palm Beach, Sista sträckan till Orlando återstår nu (Juni 2018) https://gobrightline.com Ett vettigt alternativ om man inte hyr bil.

Gratisbussar:

Är en ganska vanlig företeelse bl.a. i Orlando från Hotellen till de olika nöjesparkerna och i Ft. Lauderdale från hotellen till ett stort shoppingcentra (se Shoppa). I South Beach finns buss (kostar numera $0,25 (2017)) som går till de flesta platser "The Local" (Info och kartor)

En variant på bussar som ofta är gratis är "Trolley", ofta designade som gamla spårvagnar eller bussar.

Trolleys:

Finns i många städer, främst i turistområden. Speciellt i Miami och Miami Beach är sdet så gott om trolleys att mnan kan ta sig till en stor del av städerna och till massor av sevärdheter med dessa. Man kan alltså i princip ta sig runt helt gratis.

Här är information om Trollets i Miami Beach inkl. kartor.

Här om Trolleys i Miami.

Kontrollera tågförbindelser och tidtabeller hos: Amtrak

Brightline det nya tåget  Miami-Orlando https://gobrightline.com

Busstrafiken mellan stöderna kan man hitta här: Greyhound buses

Karta och tabeller över lokaltrafiken i Miami-Dade

Miami-Dade County Transit (Lokaltrafiken i Miami)

Karta över lokaltrafiken i Broward County (Ft. Lauderdale)

Broward County Transit (Lokaltrafiken i Ft. Lauderdale)

Lynx bussar i Orlando

Key West Transit (som det låter lokaltrafiken i Key West och nedre öarna)

Vattentaxiår en ganska trevlig företéelse i Bl.a. Ft. Lauderdale och Miami, inte billigast men en speciell upplevelse som är värd att prova.

Båt är också ett idealiskt färdmedel i Florida! Segla dit med egen båt eller hyr, paddla kanot, åk med kryssningar eller en fisketur det finns mycket vatten i och runt Florida! Se sidan om båtliv.

Taxi:

Det finns gott om taxibilar på de flesta håll ("Central Cab" tel. 305-532-555 är t.ex. ett bra lokalt bolag i Miami Beach) och det är ett enkelt sätt att ta sig dit man ska vad det kostar kan man få en uppfattning om på denna sida. http://www.enjoymiamibeach.com eller denna Taxipriser

Det är inga problem att få tag på Taxi. Det är bäst att ringa efter taxi men för det mesta går det att stoppa en bil direkt på gatan. Alla bilar har sina priser väl synliga på bilen men kom gärna överens med föraren om ett fast pris så är Ni säkra (glöm inte dricksen (se övrig info).

Über är också populärt och ett väldigt vanligt alternativ till vanlig taxi i Florida.

Gå:

Gå  lär Ni göra mycket och gärna. Ta med sköna gångskor eller köp på plats (se Shoppa) Det är inte överallt det finns trottoarer och övergångsställen, t.ex. hotellområdena i Kissimmee (men en gräsremsa finns det ju).

En bild från Google Maps som ger en bild av hur stort det är! Miamiområdet och Stockholmsområdet i samma skala.

Miami area verses Stockholm area

Florida. Reseinformation. Tiden i florida. Vädret i Florida mm.

Aktuell tid:

 

Stockholm                Miami

Här kan Du kontrollera status på flyg.

Här kan Du kontrollera status på dina flygbokningar:

Check My Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Amadeus bokningssystem).

Travelport View Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Worldspan & Galileo bokningssystem).

Virtually There Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Sabre bokningssystem).

My Trip and More (Worldspan)

Tripple (Infini)

Trip For You (Axess bokningssystem)

Swiss Airlines

US Airways

TripIt Håll koll på dina resor få info om flyg mm. finns även som app.

 

Varför Floridasidan?

Floridasidan om resor till Florida är en helt privat hemsida som återger mina privata åsikter om platser jag besökt i Florida (Miami, Miami Beach, Ft. Lauderdale, Orlando, Sarasota, Tampa, Ft. Myers, Key West, Homestead, Everglades m.fl.) Olika attraktioner i Florida som Disney World Universal Studios Busch Gardens Sea World mm. här finns möjlighet att diskutera Florida med andra i forumet. Och massor av Länkar till "nästan allt" som rör Florida. Alla foton utom produktbilder och kartor samt några katalogbilder är tagna av mig och för inte kopieras utan tillstånd. försöker att inte behöva sätta till allt för mycket pengar för att driva sidan, därför finns lite annonser som ibland ger någon krona i intäkt, hoppas Ni står ut med det :-) Sidans syfte var från början att prova på att göra en hemsida och eftersom jag just kommit hem från en resa till Florida och jag älskar det resmålet så valde jag det ämnet. Hoppas Ni hittar något nyttigt på Floridasidan och här gärna av Er med åsikter frågor eller kritik till info@floridasidan.se

M.v.h. Jörgen info@floridasidan.se

 

Aktuelt väder i Florida:

Miami Beach:

MIAMI BEACH WEATHER

Key West:

KEY WEST WEATHER

Orlando:

ORLANDO WEATHER

Tampa:

TAMPA WEATHER

St. Augustine:

ST. AUGUSTINE WEATHER

Pensacola Beach:

PENSACOLA BEACH WEATHER

Mer väder, statistik mm. finns här:  väder.

info@floridasidan.se

© 2016 Floridasidan.se

Floridasidan anlitar

Floridasidan,om Florida på svenska